Toni Rouhianen Työseloste
AUA14A
16.4.2015
volkswagenin pakoputken korjaus
Johdanto
Korjaamme ryhmässämme 92 vuosimallin Volkswagen Golfin pakoputken. Asiakas oli tuonut auton koululle katsastustarkastukseen ja löysimme pienen vuodon. Vuoto sijaitsi ensimmäisen äänenvaimentimen liitoskohdassa. Vuoto ilmeni ongelmaksi pakokaasutestissä.
Työturvallisuus
Tässä työssä käytimme tavallisesti haalareita ja turvakenkiä, mutta myös suojalaseja, ettei alustasta ropissut hiekkaa ja muuta silmiin.
Äänenvaimentimen irroitus
Ensimmäisenä irroitimme kaksi putkiklemmaria, joissa oli 2x 13mm pultin kiinnitys. Putsasimme pulttien kierteet teräsharjalla ja ruosteenirroittajalla. Nyt kun klemmarit olivat irti, niin rupesimme kiskomaan vaimenninta irti ja kun vaimennin oli irti pystyimme siirtyä seuraavaan työvaiheeseen.
Kiristysklemmari irti |
Vaimennin irti |
Vuotokohdan paikkaus ja putken kiinnitys
Aloitimme putsaamalla liitoskohdat, joihin oli tarkoitus laittaa putken paikkausainetta. Putsasimme liitoskohdat teräsharjalla ja lopuksi hiomapaperilla. Nyt kun liitoskohdat oli puhtaat pääsimme laittamaan paikkausainetta. Levitimme paikkausainetta vaimentimen molempiin päihin tasaisesti ja laitoimme vaimentimen takaisin paikalleen, kiristimme klemmarit kiinni ja jätimme aineen kuivumaan ennen, kuin laitoimme auton käyntiin.
Vaimmennin irroitettuna ja valmiina putsaukseen |
Työn arviointi
Työ sujui hyvin ja ripeästi. Työssä ei tullut takaiskuja ja muitakaan ongelmia. Lisäksi auto pääsi läpi pakokaasumittauksesta paikkauksen jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.