sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Etupyörän laakerin vaihto



Toni Rouhiainen                                                        Työseloste
AUA14A
                                                                                    26.2.2014


 Etupyörän laakerin vaihto

Johdanto                           

Vaihdoimme ryhmäni kanssa tuttuni Ford Mondeoon vasemman etupyörän laakerin. Auto oli tuotu koululle jo toissa päivänä ja kolmos luokkalaiset olivat jo aloittaneet töitä. He olivat irroittaneet pyörän ja purkaneet jarrut. Asiakas oli itse hommannut laakerin valmiiksi.

Työturvallisuus

Suojavarusteita tässä työssä oli haalarit, turvakengät ja suojalasit irroittaessa laakerin loppuosaa navasta.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgnGL8YRU0py6Zrfv_POHMCOZbvh7UOiuRj5tB7MYGJtyLdFrYcDpzZNNQFv1fMGLcpB5xHLv9RtAxqx_tOktvPmDB_NeC6jACKy5ysTm9kv5ZdGP2wXc0g3DyrCgXWyJNUvpFjfshb80KX/s1600/20150225_092255.jpghttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhcRWbp3ArQgZ0ACuyIfjE3rNWRzY9ldBN5SGi6zTD_V2w92BQA2FPidnf-Qk_2XnKVJL9McLXE8VeGRiP6-zgrBSo1CQmFloC5qIKRAkY8Dk75pC7egNJSte0vZW4MYdko58N_RfGPt-Ph/s1600/20150225_084836.jpg
Laakerin irroitus ulosvetimellä   Navan irroitus ulosvetimellä
Vanhan laakerin irroitus

Kampesimme vetoakselin pois booritukselta pyörän navasta sekä varoimme, että se ei tule vaihteistosta ulos ja laitoimme ketjuttamalla nippusiteitä sen jouseen kiinni ylös. Haimme varastosta ulosvedin sarjan jolla sai vedettyä pyörän navan laakerin sisäkoolista pois. Kun olimme saaneet pyörän navan irti otimme laakerin lukkosokat sokkapihdeillä pois. Kävimme taas varastosta toisenlaisen ulosvedin sarjan, jolla saimme laakerin vedettyä ulos. Ulosvedin puri laakerin ulko kooliin. Nyt jouduttiin irroittamaan laakerin puolikas navasta. Vein navan metallityöhuoneeseen ja laitoin ruuvipenkkiin kiinni, jonka jälkeen suojalasit päässä aloin dremmelillä katkaista laakerin sisäkuoren puolikasta. Nyt kun sitä oli tarpeeksi katkaistu niin löin kuoren irti meisselin ja vasaran avulla.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdqb5M0U1DFMlRy_IXpYc4KiyygNlWpflm6bpoeje4H_vmoJWpy-UX8pEPOqmDivXZRD9H-K60pjBAczFQQDC1vkDcKITftuGN1aw6hFJSTGtxEVwyyznRO-o0-0XRGgPkKSkds7zI9SXi/s1600/20150225_101622.jpg
Laakerin reuna kiinni navassa
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqzOkWQUuAQzWW-3s0LxgE-Y1VL6K5zx4n85jGfYvo8uSruPbq1Ailvy92nlnqDdvEE8NA6ihiC0YiiMR5UF7bzeNm6JMFPs8IYJhSBI0sQxSaikE6KTMtHAlzCfHeYy720OZinYreT3Uo/s1600/20150225_101616.jpg
Laakeri irroitettuna
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgLIq7GjExJetwWXUqR2ShQo2KYMfkBHtglZjFSK608tMUxNnGvBtk_K-LfPVyYJcdVTMyvjW7DDTiYsDrlZt4crK7twDj0_fkWijRV3Lb-X1yG1o-o8YeVq7YXyuFCdmIjQ16LbXK1OJxC/s1600/20150225_101733.jpg
Vanha laakeri


Uuden laakerin asennus


Ennen kuin laakeria ryhtyi asentamaan paikalleen täytyi laakeripesä puhdistaa, hioa sekä öljytä hyvin jotta laakeri menisi paremmin paikalleen. Asennus tapahtui samalla vetimellä millä laakeri vedettiin uloskin. Täytyi katso tarkkaan, että ulosvetimen tukipiste oli juuri oikeassa kohdassa ja se missä kulmassa laakeri lähtee menemään sisään eli täysin suorassa ettei se hajoa. Laakeri vedettiin paikalleen siten, että vedin painoi ulko kooliin. Jos laakeri olisi painettu sisäkoolista tukipiste ottaen laakeri olisi hajonnut. Kun laakeri oli saatu paikalleen laitoimme lukkosokat sokkapihdeillä paikalleen. Sitten laitoimme edelleen samalla vetimellä millä laitoimme laakerin paikalleen niin pyörän navankin. Silloin tukipiste täytyi ottaa laakeri sisäkoolista ettei laakeri hajoa kun pyörän napa vedetään siihen paikalleen.




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjDnWJ6-39J3yMmM0e9ww3FsE_G43WrZgVtcNaXK3IxAxdxp9hmZbO9a3SWgnDEFicvg83PYBgcQX8TwHJdsi6YLDpsHjUps-TU09Ka804nLNWk-kobKdou0vgNalFUSLO2oXqlsqYyFutj/s1600/20150225_105328.jpg
Lukkosokan kiinnitys
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMTTWrrEE1f3TUPDZZcbKsOt-NARB43M6CQWcKglx60oA2n_Goth8xH_uNaTkPoCSbaICcNeZbkHRQVhoO7HfVmxGcYB9iiCZFqW0-eSwZJlBeo9yPQu-72XtC_z721SMWyiBOyJVvOATL/s1600/20150225_112434.jpg
Lukkosokka paikallaan



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgddCLWhAoG5qJBFgSJtvZ3Dk9RHMHClgyORa-0fO71l0w9fETaAxZhAssTKuR4Wp2OH_WDOGjxTWzeXVnyIUVRJlXlf_U_JQZp3rH_Iyir_a0tkltag_fDzdZ9U_eL-abpkwFCGSUw8e_g/s1600/20150225_112442.jpg
Laakeri paikallaan
















Loppu kasaus ja auton ajoon saanti
  
Kun laakeri ja pyörän napa oli asennettu täytyi enää laittaa paikalleen vetonivel, alapallonivel, jarrulevy, jarrusatula, raidetangonpää ja pyörä. Vetoakselin päähän laitoimme kuningas mutterin oikeaan momenttiin(340Nm) momenttiavaimella. Samoin laitoimme pyörän oikeaan momenttiin(85Nm).
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjc6M4gsfEaoK4FJD0oraCdYs2l-Bx0xSo1KPsiLwsLODvSXn1ksG6G9pu9skDwvzxtj-j8c9CUpjebCoQ1-tn-3mzlZ44_xP1CboD7kfqbo17UBPwh8cUHOKRqxkM0cS7Juhl269GAdRWa/s1600/20150225_133102.jpg
Auto kasassa pyörää lukuun ottamatta
















Työn arviointi
Työ onnistui mielestämme hyvin ja ihan hyvässä ajassa siitä huolimatta että emme ennen olleet vielä tehneet samaa työtä. Työ oli mielenkiinoinen ja opettavainen. Hintaa ei työlle ei tullut kun 32€ sillä asiakkaalla oli ostettuna jo oma laakeri. Raidetangon kiinnitykseen täytyi ostaa yksi mutteri koska edellinen purkava ryhmä oli hävittänyt sen eikä siihen käynyt mikä tahansa mutteri kierteen tiheyden takia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.