Toni Rouhiainen Työseloste
AUA14A
26.2.2014
Etupyörän laakerin vaihto
Johdanto
Vaihdoimme ryhmäni kanssa tuttuni Ford Mondeoon vasemman etupyörän laakerin. Auto oli tuotu koululle jo toissa päivänä ja kolmos luokkalaiset olivat jo aloittaneet töitä. He olivat irroittaneet pyörän ja purkaneet jarrut. Asiakas oli itse hommannut laakerin valmiiksi.
Työturvallisuus
Laakerin irroitus ulosvetimellä Navan irroitus ulosvetimellä |
Vanhan laakerin irroitus
Kampesimme vetoakselin pois booritukselta pyörän navasta sekä varoimme,
että se ei tule vaihteistosta ulos ja laitoimme ketjuttamalla
nippusiteitä sen jouseen kiinni ylös. Haimme varastosta ulosvedin sarjan
jolla sai vedettyä pyörän navan laakerin sisäkoolista pois. Kun olimme
saaneet pyörän navan irti otimme laakerin lukkosokat sokkapihdeillä
pois. Kävimme taas varastosta toisenlaisen ulosvedin sarjan, jolla
saimme laakerin vedettyä ulos. Ulosvedin puri laakerin ulko kooliin. Nyt jouduttiin irroittamaan laakerin puolikas navasta. Vein navan metallityöhuoneeseen ja laitoin ruuvipenkkiin kiinni, jonka jälkeen suojalasit päässä aloin dremmelillä katkaista laakerin sisäkuoren puolikasta. Nyt kun sitä oli tarpeeksi katkaistu niin löin kuoren irti meisselin ja vasaran avulla.
Laakerin reuna kiinni navassa |
Laakeri irroitettuna |
Vanha laakeri |
Uuden laakerin asennus
Ennen
kuin laakeria ryhtyi asentamaan paikalleen täytyi laakeripesä
puhdistaa, hioa sekä öljytä hyvin jotta laakeri menisi paremmin
paikalleen. Asennus tapahtui samalla vetimellä millä laakeri vedettiin
uloskin. Täytyi katso tarkkaan, että ulosvetimen tukipiste oli juuri
oikeassa kohdassa ja se missä kulmassa laakeri lähtee menemään sisään
eli täysin suorassa ettei se hajoa. Laakeri vedettiin paikalleen siten,
että vedin painoi ulko kooliin. Jos laakeri olisi painettu sisäkoolista
tukipiste ottaen laakeri olisi hajonnut. Kun laakeri oli saatu
paikalleen laitoimme lukkosokat sokkapihdeillä paikalleen. Sitten
laitoimme edelleen samalla vetimellä millä laitoimme laakerin paikalleen
niin pyörän navankin. Silloin tukipiste täytyi ottaa laakeri
sisäkoolista ettei laakeri hajoa kun pyörän napa vedetään siihen
paikalleen.
Lukkosokan kiinnitys |
Lukkosokka paikallaan |
Laakeri paikallaan |
Loppu kasaus ja auton ajoon saanti
Kun
laakeri ja pyörän napa oli asennettu täytyi enää laittaa paikalleen
vetonivel, alapallonivel, jarrulevy, jarrusatula, raidetangonpää ja
pyörä. Vetoakselin päähän laitoimme kuningas mutterin oikeaan
momenttiin(340Nm) momenttiavaimella. Samoin laitoimme pyörän oikeaan
momenttiin(85Nm).
Auto kasassa pyörää lukuun ottamatta |
Työn arviointi
Työ
onnistui mielestämme hyvin ja ihan hyvässä ajassa siitä huolimatta että
emme ennen olleet vielä tehneet samaa työtä. Työ oli mielenkiinoinen ja
opettavainen. Hintaa ei työlle ei tullut kun 32€ sillä asiakkaalla oli
ostettuna jo oma laakeri. Raidetangon kiinnitykseen täytyi ostaa yksi
mutteri koska edellinen purkava ryhmä oli hävittänyt sen eikä siihen
käynyt mikä tahansa mutteri kierteen tiheyden takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.